A Nemzeti Menet alatt olyan energiák szabadultak fel, amilyet Magyarország tömegrendezvényen még nem tapasztalt. Megható, felemelő és egyben a közösségi erő katartikus megnyilvánulásának lehettünk részesei. Kijelenthetjük, hogy a TISZA mozgósítása jóval túlszárnyalt minden előrevetített, illetve remélt számot.
Lássuk, hogy a kommunikációs médiafelületek és közszereplők hogy látták a megemlékezést:
A Tiszának viszont azt kellett bizonyítania a rendezvénnyel, hogy az utcán is partiban van a kormányoldallal, hiszen erre korábban egyetlen ellenzéki párt sem volt képes. Gondolhatunk bármit a két tömeg arányáról, de abban szerintem nincs vita, hogy ezt a lécet biztos átugrották.” – írta a politológus Török Gábor, arra utalva, hogy a TISZA eseménye már önmagában is több volt, mint választási kampány-mozgósítás.
„A díszlet-versenyt a Tisza nyerte” – fogalmazott az újságíró Bencsik Gábor, utalva a rendezvény látványára és hangulatára.
A Telexen megjelent kutatás szerint:
„Ezek mind konzervatív becslések, de biztosan állíthatom, hogy nem voltak kétszer többen az első rendezvényen, sőt majdnem biztos vagyok benne, hogy ha nem is kétszer, de legalább 1,7-szer többen voltak a délutánin, mint a délelőttin”– állítja Szabó Andrea szociológus, az ELTE Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézetének igazgatóhelyettese, aki 8 egyetemistával végzett helyszíni méréseket.
A TISZA eseménye nemcsak az embertömeg számában erős, de minőségileg is kiemelkedő lett: emberközeli megszólítás, látványos szervezés, közvetlen hangulat.
A Fidesz számára ez az esemény arra világított rá, hogy a korábbi uralkodó mozgósítási kapacitása már nem olyan stabil, mint korábban. Az állami rendezvények és hagyományos „tömeggyűlések” már nem garantálják automatikusan a mennyiségi fölényt: az események „komoly tömeget” hoztak ugyan, de nem vitathatóan meghatározó fölényben. Az üzenetek és a rendezvény látványa szerint a Fidesz részben vákuumba került: az emberség, közvetlenség és kapcsolódás hiányával küzd — míg a TISZA ezt a hiányt próbálja kitölteni.
„A média-visszhang és az új szereplők növekedése is arra utal, hogy a politikai tér nyitottabbá vált: a korábban domináns Fidesz mellett emergál egy dinamikusabb – és láthatóan mozgósítani tudó – ellenfél.” – írta a Privátbankár.
A TISZA rendezvénye bizonyította, hogy a mozgósítás nem csak buszok kérdése, hanem üzenet, hitelesség és szervezés kérdése. Miközben a Fidesz taktikájában nem sikerült ugyanezt a frissességet produkálni, a TISZA kihozta a lehetőséget és nyert az utcán, az emberek figyelmében és a látványban is.
Kapcsolódó cikkek
Nézz meg többet
